Djeca obično govore ono što misle da odrasli žele čuti.

Bezdan je must-have roman ove jeseni i zime, koji brutalnim ubojstvom donosi islandsku hladnoću u vaše domove. Jeste li spremni za potresnu priču i maestralan roman islandske kraljice krimiće – Yrse Sigurđardóttir?

U Yrsine knjige sam se zaljubila već na prvoj prevedenoj na hrvatski jezik, DNK, koja je za mene ostala knjiga s najbrutalnijim ubojstvom koje sam ikada pročitala! Ne smijem vam otkriti o čemu se radi, kako vam ne bih pokvarila čitanje, ali takvo nešto nikada ne biste očekivali pročitati u knjigama, vidjeti u filmova, a naposljetku se i zapitate – kako je to nekome moglo pasti na pamet?

Zaista je zadivljujuća Yrsina inspiracija za pisanjem knjiga i smišljanjem najhladnijih i najbrutalnijih ubojstava. Međutim, bez obzira na to koliko ubojstvo bilo brutalno, u vidu nasilja, izuzetno je zanimljiva njegova pozadinska priča – odnosno priča ubojice o razlogu usmrćivanja žrtve! Naposljetku se i sami zapitate – je li to ubojstvo opravdano, s obzirom na to što je žrtva činila tijekom svojega života?

No zatim je shvatio da par jednostavno nije u stanju razgovarati o sadašnjosti. Prošlost je bila neutralno područje gdje se ništa zaista loše nije dogodilo i gdje su svi problemi već bili riješeni.

Upravo takva i slična pitanja si postavljate tijekom čitanja ove knjige. Jednostavno, u svakome poglavlju dobivate mnoštvo informacija koje vas ostavljaju zatečenima – to zaista postoji, jesu li ljudi normalni, kako si to netko može dopustiti, kako to nekome padne na pamet, kako ih nije stid? U ovoj knjizi riječ je i o disfunkcionalnim obiteljima, nasilju unutar obitelji, seksualnom uznemiravanju i distribuciji pornografije. Sve ono što se događa u svijetu, a nitko o tome ne priča. Zašto?

Kao što sam često na društvenim mrežama znala napisati – Yrsin stil pisanja ne odgovara svakome. Meni se na čitanju DNK-a, kao prvoj knjizi spomenute autorice koju sam pročitala, on djelomično svidio, ali trebalo mi je sigurno stotinjak strana da se na isti naposljetku i naviknem. Dosta je hladan i distanciran, formalan i jednostavan. Ne koristi se nikakvim metaforama, usporedbama, ne daje epitete i/ili ukrase tekstu, jednostavno napiše najočitiju stvar, koju bismo, kao čitatelji, i sami pomislili da ju ona kojim slučajem nije napisala u tekstu. Ali, ono što je svakako Yrsina odlika jest da se ona u svojemu jeziku (stilu pisanja) itekako snalazi, te toliko dobro barata njime i ‘manipulira’ nama čitateljima, da mi niti u jednome trenutku ne možemo pretpostaviti tko bi mogao biti ubojica, niti kakav bi mogao biti kraj.

On se mora ili promijeniti ili zauvijek nestati iz njihova života. A promijeniti se neće. Odrasli se ljudi ne mijenjaju.

Kad smo već kod toga, moram reći i ovo. Govorim sada o obje knjiga. Yrsa, kao autor, napravi izuzetno promišljeno ubojstvo, s glavom, srednji dijelom i repom. Zatim, ona s tim ubojstvom i istragom ode u toliku širinu: doda toliko detalja, novih likova, novih saznanja u istrazi, da se mi kao čitatelji malo i pogubimo. I onda… onda zbrza kraj! Moram priznati kako me kraj ove knjige malo razočarao, iako mi je knjiga u globalu odlična! Spetljala ga je, nabacala je puno informacija na brzinu, koje kao čitatelji ne uspijemo procesirati i samim time predviđam da ću ga brzo zaboraviti, dok će mi radnja knjige koja kroz cijeli roman ide normalnim, uobičajenim tempom – ostati bolje sačuvana, baš iz tog razloga! Razočaravajuć je stilski, ali razvojem događaja savršen!

Sve u svemu, kako bih zaključila – Yrsa je i ovim romanom dokazala kako je uistinu kraljica islandskih trilera i po 4. put na hrvatskome jeziku dokazala isti. Od srca preporučujem sve njezine romane, a savjetujem da krenete od prvoga dijela, DNK-a, kako biste uspjeli popratiti sporednu radnju knjige, iako ovako knjige nisu vezane jedna za drugu.

Drukčije je nego što sam zamišljala. Nije li sve što još nismo iskusili takvo? Čovjek si nešto zamisli, ali ispostavi se da je stvarnost potpuno drukčija.

IzdavačZnanje
Broj stranica304